استقبال دانش آموزان دبیرستان فرزانگان ۱ از دورهی آمادگی مسابقه دانش مغز
در مدارس فرزانگان ۱ و علامه حلی کلاسهای فوقبرنامه متنوعی مانند رباتیک، نجوم، هوافضا و… دایر میگردد.
اما مدرسهی فرزانگان ۱ تهران علاوه بر این دورهها، امسال کلاسهای مبانی علوم اعصاب را نیز در برنامهی خود گنجانده و نه تنها قصد دارد دانشآموزان خود را با دنیای مغز آشنا کند بلکه آنها را به مسابقه دانش مغز (Brain bee) بفرستد تا همانند سالهای گذشته اکثر نفرات برتر در دورهی اول این المپیاد را از آن خود کند.
طی قراردادی، این مدرسه از اساتید برجستهی دانشگاهی در حوزهی علوم اعصاب دعوت کرده تا جلساتی را در قالب کلاسهای ۹۰ دقیقهای به تدریس مباحث پایهای و مهم این علم بپردازند تا دانش شرکتکنندگان در این حوزه بالا رفته و اشکالاتشان برای شرکت در مسابقه دانش مغز برطرف گردد.
در راس همهی اساتید، جناب آقای دکتر صفری عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران قرار داشته که به تدریس مبانی علوم اعصاب و کتاب حقایق مغز میپردازند.
مطلب مرتبط: دانلود منابع مسابقه دانش مغز (Brain Bee)
اولین جلسهی این دوره از کلاسها روز یکشنبه مورخ ۲۱/۵/۱۳۹۷ در مدرسهی فرزانگان ۱ دورهی دوم در قالب دو زنگ برگزار شد که طی آن مباحث زیر تدریس گردید:
- بیان خلاصهای از پیچیدگیهای مغز
- اطلاعات اولیه از قسمت مقدمهی کتاب حقایق مغز
- اطلاعات آماری دربارهی بیماریهای مغز و اعصاب
- بحث پیرامون کلمهی پرکاربرد (Omix)
- نحوهی یادگیری مباحث علوم اعصاب از ساده به پیچیده
- اهمیت مطالعه بر روی دوقلوهای همسان به طوری که مبتلا شدن هر دو به یک بیماری ژنتیکی و مادرزادی بین ۳۰ الی ۶۰ درصد است
- بحث دربارهی خاصیت پلاستیسیته (Plasticity) مغز
- گفت و گو درباره ی عنوان و دریافت جایزه ی نوبل ۲۰۱۷ در حیطهی علوم اعصاب
- بیان موضوعات مقدماتی علوم اعصاب: ناقل های عصبی (Neurotransmitter)، ساختار نورون، سیناپس ها، نورون های پیش و پس سیناپسی، سلول های پشتیبان
- بیان نظریهی هِپ
- بحث پیرامون درک زبان شناسی
لازم به ذکر است که در ابتدای جلسه، هدف و انگیزهی دانش آموزان از انتخاب رشتهی علوم تجربی مورد پرسش قرار گرفت و اکثر آنها در پاسخ همان مطالب همیشگی که این روزها بین دانش آموزان رایج است را بیان کردند:
- جلوگیری خانواده از انتخاب رشتهی دلخواه
- فقدان امنیت شغلی در بسیاری از رشتههای دانشگاهی
- قیاس دانش آموزان با سایرین توسط افراد پیرامونشان
- جذاب بودن رشتهی علوم تجربی برای دانش آموز
- انتخاب رشتهی پزشکی و کسب درآمد بالا
- اجتناب از فشار روانی وارده از سمت خانواده و افراد پیرامون
- نداشتن هدفی مشخص برای آیندهی تحصیلی
طبق نمودار آماری به دست آمده از پرسش همگانی، انتظار میرود وضع علمی نامطلوب کنونی ادامه داشته و وارد بحران علمی و زیرساختی بزرگی شویم. چرا که دانش آموزان بدون داشتن هیچگونه اطلاعاتی از رشتههای دانشگاهی ارائه شده، مسیر زندگی خود را مشخص میکنند و این همانند راه رفتن با چشمانی بسته است.
به فراموشی سپرده شدن اکثر رشتهها، به خصوص علوم پایه امری است که میتواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و این امر به دلیل عدم آگاهی دانش آموزان درحال بوقوع پیوستن است.
عمدهی دانش آموزان علوم تجربی فقط به قبولی در سه رشتهی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی فکر میکنند و پذیرفته شدن در سایر رشتهها برایشان شکست محسوب میشود. این موضوع ذهن و فکر دانش آموز را درگیر کرده و برایش مشکلات روحی و ذهنی سنگینی درست میکند.
از موارد بالا میتوانیم به دو موضوع که بیشتر از همه درگیری روانی در فرد ایجاد میکنند اشاره کنیم:
در بسیاری از مواقع اغلب دانش آموزان به دلیل اجتناب از هرگونه پیامد منفی در خانوادشان سعی به اطاعت اوامر والدینشان داشته و رهنمود اشتباه که عمدتا از روی دلسوزی و آیندهنگری عاطفی است میتواند آسیب جدی به شخص وارد کند که کلید حل این مشکل پشتیبانی و حمایت خانواده از خواست و استعداد دانش آموزان میباشد.
مقایسه شدن با همسالان و دوستان توسط افراد داخل یا خارج خانواده یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت و شکست دانش آموزان است. این موضوع با تربیت افرادی که به استعداد هر شخص احترام میگذارند و همه را با یک دید شاخص نگاه نمیکنند، میتواند تا حدی قابل پیشگیری باشد.
شرح مصاحبه با دانش آموز الهه مختومی پیرامون برگزاری کلاس:
خودتان را معرفی کنید.
الهه مختومی هستم، ۱۵ ساله، امسال کلاس دهم میروم و قصد تحصیل در رشتهی علوم تجربی را دارم.
چرا در کلاس علوم اعصاب شرکت کردید؟
علاقه زیادی به این رشته دارم و همچنین قصد شرکت در مسابقه دانش مغز را دارم.
مطالب جلسهی اول کلاس را تا چه حد از پیش بلد بودید؟
خیلی کم. کلا از علوم اعصاب به اندازهی خیلی کمی اطلاعات داشتم و مباحث امروز خیلی به دانش من اضافه کرد و سعی میکنم مطالب بیشتری را در جلسات بعدی فرا بگیرم
از بیان چه موضوعی در کلاس تعجب کردید؟
آقای دکتر صفری مطالب عجیب زیادی رو بیان کردن ولی از همه جالبتر برای من تعداد نورون هایی بود که در یک میلیمتر مکعب از مغز وجود دارد. این تعداد بسیار زیاد است و اصلا فکر نمیکردم.
از چه مبحثی بیشتر از همه خوشتان آمده؟
از قسمت بررسی نورون ها توسط دستکاری ژنتیکی
متشکرم انشاالله که در مسابقه دانش مغز تجربه های خوبی کسب کنی
ممنونم از شما و از استاد بزرگوار آقای دکتر صفری
از میان مطالب تدریس شده در کلاس کدام موضوع برای شما جذابتر است. نظر خود را با دیگر خوانندگان brainbee.ir در میان بگذارید.
دوره آمادگی مسابقه دانش مغز را در مدارس دیگر هم برگزار می کنید؟
سلام دوست عزیز
در حال حاضر این دوره در دبیرستان فرزانگان ۱ دایر هستش. ولی با توجه به درخواست چند مدرسه ی دیگه، به زودی در مدارس دیگه هم برگزار میکنیم
اطلاعات عالی بود
سلام
درود بر شما
متقاضی محترم شرکت در دوره هفتم برین بی
با سلام
با توجه به اظهار علاقه مندی قبلی شما جهت شرکت در این دوره به استحضار می رساند ظرفیت این دوره در حال تکمیل بوده و امروز آخرین مهلت ثبت نام می باشد. در صورت تمایل به شرکت در این دوره، لطفا هر چه سریعتر ثبت نام خود را نهایی بفرمایید.
با احترام
گروه نوروسافاری
موسسه آینده مغز