بازی های ذهنی، فناوری و تکوین مغز در نوجوانان
مغز دارای مناطقی است که به چیزهای مهیج یا پاداش دهنده واکنش نشان می دهند و همچنین مناطقی که به شما کمک می کند برای انگیزه های خود برنامه ریزی و انها را کنترل کنید، این سیستم ها برای کمک به شما در یادگیری با هم کار می کنند.
با رشد کودکان و نوجوانان و تغییر مغز آنها تعادل بین مناطق پاداشی و مناطق کنترلی تغییر می کند، این تغییرات مغزی باعث می شود کودکان و نوجوانان تمایل بیشتری به جستجو، ریسک پذیری و یادگیری از دوستان خود داشته باشند. با این حال، این تغییرات مغزی باعث می شود که کودکان نتوانند رفتار خود را تنظیم کنند خصوصاً زمانی که با دوستان خود هستند و یا میزان هیجان زیادی را تجربه می کنند. فناوری می تواند با برقراری تعادل بین سیستم پاداش و کنترل، یادگیری را افزایش دهد. اگرچه برخی از ویژگی های فناوری می توانند تعاملات ناسالم اجتماعی را تقویت کنند و یا کنترل به موقع تکانه ها را بسیار دشوار کنند. در این مقاله، ما نشان می دهیم که چگونه مناطق کنترل و پاداش مغز شما بر یادگیری تأثیر می گذارند. همچنین، در مورد درک شما از چگونگی نحوه کار مغز در ارتقا یادگیری مثبت و قدرت تصمیم گیری شما در مورد نحوه گذراندن وقت آنلاین بحث می کنیم.
نوجوانان بصورت آنلاین و آفلاین بزرگ می شوند.
وقتی نوبت به فناوری می رسد کودکان و نوجوانان بهترین متخصص ها هستند. نود و پنج درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده تلفن هوشمند دارند و ۹۴٪ گزارش می دهند که حداقل یک بار در روز از اینترنت استفاده می کنند. با بزرگتر شدن کودکان و شروع سنین نوجوانی آنها شروع به کسب استقلال و استفاده از وسایل هوشمند و داشتن آنها می کنند به خصوص زمانی که به مدرسه متوسطه می روند. فناوری در داخل و خارج از مدرسه فرصت های زیادی برای ارتباط، یادگیری و سرگرمی فراهم می کند، اما این فناوری خطراتی مثل حواس پرتی ازسایر فعالیتهای روزانه، دوری از روابط نزدیک، صرف زمان زیاد روی گوشی های هوشمند و یا انجام عجولانه وسرسری کارها را به همراه دارد. جنبه های مثبت و منفی فناوری را می توان با برخی از ویژگی های اصلی مغز نوجوان در حال رشد تقویت کرد.
تأثیر فناوری به کیفیت فعالیتهای آنلاین بستگی دارد.
تحقیقات در مورد استفاده از فناوری به چند دلیل اساسی دشوار است (۱)برای مردم دشوار است که به طور دقیق در مورد میزان استفاده از رسانه ها گزارش دهند. (۲)دانستن اینکه آیا استفاده از فناوری باعث می شود که بچه ها نمرات بدی کسب کنند و احساس ناراحتی کنند یا اینکه بچه هایی که قبلا نمره بد گرفته اند و احساس ناراحتی داشتند، تمایل به استفاده بیشتری از فناوری دارند دشوار است. (۳)برای اندازه گیری اثرات طولانی مدت باید صبر کنیم تا کاربران پیر شوند. با وجود این چالش ها، این تحقیق مهم است و ما آنچه درباره ارتباط بین زمان استفاده از گوشی های هوشمند و سلامتی می دانیم را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. محققان دریافتند که استفاده از فن آوری درحد متوسط اهمیت زیادی دارد، افرادی که زمان خیلی کم یا خیلی زیادی را صرف استفاده از دستگاه های دیجیتال می کنند بیشترین مشکلات را تجربه خواهند کرد. با این حال، صرف مقدار متوسطی از وقت با کیفیت بالا برای دستگاه های دیجیتال ممکن است با تجربیات مثبتی مانند احساس خوشبختی و ارتباط با دوستان همراه باشد. فعالیت های با کیفیت بالا فعالیت هایی هستند که شما را ملزم می کنند تا به طور فعال درگیر شوید، مانند گپ زدن با دوستان و خانواده، کار بر روی یک پروژه، ایجاد محتوا و یا یادگیری از طریق فیلم. فعالیت های با کیفیت پایین با احساس افسردگی، حسرت و تنهایی همراه است و ممکن است منجر شود به گشت های بی هدف، مقایسه خود با دیگران در شبکه های اجتماعی، استفاده از دستگاه های هوشمند در اواخر شب و یا زمانی که باید به انجام سایر وظایف خود بپردازید. استفاده هدفمند از فناوری و جلوگیری از چند وظیفه ای شدن و حواس پرتی بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر هنگام گفتگو با دوستانتان مشق شبتان را انجام دهید کیفیت هر دو فعالیت تحت تأثیر قرار می گیرد. در حالی که می خواهیم از تأثیر فناوری بر روی بزرگسالان مطلع شویم با این واقعیت روبرو میشویم که کودکان و نوجوانان در حال رشد در معرض برخی از ویژگی های بالقوه منفی فناوری قرار دارند.
شکل ۱ – استفاده متوسط از دستگاه های دیجیتال (رایانه ها، تبلت ها، بازی های ویدیویی و تلفن های هوشمند) با بالاترین رفاه همراه است، در حالی که هر دو حالت افراطی کم و زیاد با رفاه کمتری همراه هستند .
نکات فنی برای نوجوانان
۱٫ به کیفیت و محتوای کاری که بصورت آنلاین انجام می دهید بیشتر از زمانی که برای ان صرف میکنید توجه کنید.
- بجای منفعل بودن(مانند گشت زدن در حساب کاربری یک فرد مشهور) از فناوری به طور فعال و مفید استفاده کنید(مانند ساخت فیلم، نوشتن داستان، گپ زدن با دوستان و خانواده یا استفاده از فیلم برای یادگیری مهارت های جدید).
- از انجام دادن چند وظیفه در یک زمان خودداری کنید و زمانی که در حال انجام تکالیف هستید تلفن همراه خود را خاموش کنید.
- اطمینان حاصل کنید که استفاده از دستگاه های هوشمند وقت ورزش کردن، خواب کافی، انجام تکالیف و تعامل با دوستان و خانواده را مختل نمی کند.
- هنگام خواب تلفن همراه خود را خارج از اتاق خواب نگه دارید و به جای آن برای بیدار شدن از ساعت زنگ دار استفاده کنید.
۶٫ تمام پیش فرضهای برنامه هایی را که ممکن است کنترل استفاده از آنها را دشوار کند مانند پخش خودکار ویدیو و اعلان ها را خاموش کنید.
- مسئولیت تعامل خود با رسانه های دیجیتال را بر عهده بگیرید و قراردادی برای استفاده از فناوری ایجاد کنید که برای شما و خانواده منطقی باشد.
رسانه های اجتماعی و مغز اجتماعی
سالهای نوجوانی
دوره رشد بین کودکی و بزرگسالی تقریباً بین ۱۰ تا ۲۴ سال دوره ای است که طی آن بچه ها در داخل و خارج از کلاس چیزهای زیادی می آموزند. علایق خود را بررسی می کنند، می فهمند چه کسی هستند و چه احساسی نسبت به خود دارند. در این سنین تغییرات بزرگی در بدن و مغز ایجاد می شود. در طول این سال ها ما نسبت به آنچه در اطرافمان اتفاق می افتد حساس می شویم زیرا شبکه های مغزی در حال کنترل رشد اجتماعی و عاطفی ما هستند. توانایی درک احساسات، بیان و مدیریت انها به منظور ایجاد و حفظ روابط با دیگران در این دوره شکل می گیرد.
شکل ۲٫ قسمت های آبی و سبز رنگ مربوط به بلوغ اجتماعی_عاطفی هستند که رشد انها سریعتر از کنترل شناختی ماست. قسمت های قرمز رنگ مربوط به فرایندهای ذهنی مانند توجه، حافظه و تصمیم گیری است که به ما درکنترل افکار و رفتارها برای دستیابی به اهداف کمک می کنند. این بدان معنی است که ظرفیت یادگیری و تصمیم گیری ما تحت تأثیر هیجان انگیز یا اجتماعی بودن اوضاع قرار دارد. در شکل ۲ مناطق مغزی که در کنترل شناختی، پردازش اجتماعی و پردازش پاداش شرکت می کنند از زوایای مختلف نشان داده شده است، در این شکل سطح نیمه راست مغز مناطقی را نشان می دهد که در کنترل شناختی نقش دارند و درگیر در پردازش اجتماعی هستند. سطح میانی سمت چپ مغز (سمت راست برداشته شده است)مناطق اصلی مغز اجتماعی را نشان می دهد. وسط مغز(تصور کنید فرد رو به روی شماست و قسمتی برش داده شده است )مناطقی را نشان می دهد که در پردازش پاداش ها نقش دارند.
رشد عاطفی و اجتماعی در نوجوانان بسیار مهم است.
مجموعه ایی از توانایی ها هستند که معمولاً انتظار می رود افراد در یک دوره از زندگی به دست آورند مانند یادگیری راه رفتن برای کودکان یا استقلال بیشتر نوجوانان از والدین. کشف اینکه چه کسی هستید و ایجاد روابط نزدیک با دیگران ممکن است تحت تأثیر رسانه های اجتماعی قرار گیرد. نوجوانان به تعداد لایک ها یا فالورها در شبکه های اجتماعی توجه زیادی دارند زیرا دوست داشته شدن از سمت همسالان و احساس محبوبیت و تحسین در این سن اهمیت ویژه ای پیدا می کند و اقنا این نیاز با دریافت جوایز خارجی صورت می گیرد.
کاری انجام دهید تا برای شما انگیزه ایجاد کند برای مثال با گرفتن امتیاز، مورد پسند قرار گرفتن، پول و یا سایر تشویق ها
به طور خاص بازخورد مثبت گرفتن از دوستان ممکن است یکی از دلایلی باشد که اکثر نوجوانان به طور مداوم از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. رسانه های اجتماعی می توانند ابزاری عالی برای برقراری ارتباط مثبت با دوستان باشند. (ارتباط مثبت مانند یادگیری بیشتر درباره آنچه مورد علاقه دوستانتان هست و یا تشویق آنها). یکی دیگر از جنبه های مثبت اصلی رسانه های اجتماعی این است که فرصت ها ی زیادی را برای ایجاد هویت ایجاد می کند. شما در رسانه ها عناوینی مثل دانش آموز ، دوست، خواهر، برادر و یا طرفدار گروه مورد علاقه خود را دارید. این عناوین به شما کمک می کند خود را بشناسید و بدانید چه کسی و یا چه چیزی را دوست دارید. با این حال تمایل به محبوبیت ممکن است شما را وادار به ارسال پست در مورد فعالیت های مخاطره آمیز، اظهارنظرهای معنی دار یا ارسال تصاویری آشکار و بی پرده برای جلب توجه کند. تصاویر اینترنتی، زورگویی ها در اینترنت و یا قرار گرفتن در معرض موارد نامناسب می تواند نوجوانان را تحت فشار و ناراحتی قرار دهد و می تواند به اعتبار یک شخص آسیب برساند. وقتی احساسات فوران میکنند تصمیم گیری مناسب دشوار و چالش برانگیز می شود زیرا توانایی های کنترل شناختی در این حالت کامل نیستند. بنابراین، وقتی در حال پاسخ به دوستی هستید که احساسات شما را جریحه دار می کند یا در حالی که هیجانات آشفته ایی دارید تصمیم به ارسال پستی می گیرید بهتر است مقداری تعمل کنید تا ارام تر شوید و به این فکر کنید که آیا در آینده شما از این رفتار پشیمان خواهید شد یا نه، آیا این رفتار در آینده برای شما مفید است یا مضر. تجربه های آنلاین واقعا می توانند حال خوب شما را منحرف کنند بنابراین در نظر بگیرید که کدام یک از استراتژی های شبکه های اجتماعی برای شما بهتر است. برخی از ویژگی های شبکه های اجتماعی از جمله اینکه می توانید پست ها را لایک کنید، به اشتراک بگذارید و به طور صریح و بی پروا نظر دهید، می تواند شما را وادار به انجام کارهایی برای جلب توجه بیشتر، تحت تأثیر قرار دادن مخاطب مجازی و رقابت با دیگران کند. ما در تحقیقات دریافتیم که نوجوانان در دوره راهنمایی خود را با دیگران مقایسه می کنند و از طریق شبکه های اجتماعی به دنبال بازخورد هستند. همچنین، در این دوره علائم افسردگی و اضطراب بیشتری را گزارش کرده اند. علاوه بر این صرف زمان زیاد در منابع خبری دیگران می تواند بر عزت نفس فرد تأثیر بگذارد. با این حال، سوالی که محققان در تلاشند به آن پاسخ دهند این است که آیا فعالیت های آنلاین مشکل ایجاد می کند یا افرادی که از قبل مشکل داشتند تمایل به استفاده از رسانه های اجتماعی به روش های مضر دارند.
با در نظر داشتن این تغییرات اجتماعی_عاطفی در مغز، چگونه می توان از فناوری برای تقویت روابط دوستانه و جلوگیری از گرفتاری های اجتماعی استفاده کرد؟
گیر افتادن در دستگاه ها
زمانی که از اینترنت لذت می برید نظارت شما بر وقتتان بسیار دشوار است و ممکن است خودتان را در دستگاه های هوشمند گیر بیندازید، وقت بیشتری را صرف آنلاین بودن کنید و این حالت برای شما لذت بخش باشد. حتی ممکن است احساس کنید که توان کنترل زمان و توجه خود برای تخصیص به فعالیت های انلاین را ندارید. اگرچه بلوغ شبکه کنترل شناختی به شما امکان کنترل توجه برای مدت طولانی و جلوگیری از حواس پرتی را می دهد با این حال توانایی تنظیم خود به ویژه در لحظات مهیج یا احساسی محدودیت هایی دارد. به یاد داشته باشید در دوران نوجوانی فعالیت در مناطقی از مغز افزایش می یابد که به انواع پاداش ها از جمله جوایز اجتماعی پاسخ می دهند(شکل ۲ قسمت سبز). برخی از فعالیت های سودمند می تواند برای شما مفید باشد مانند دوست یابی یا کسب نمرات خوب، ولی فعالیت های دیگری که مراکز پاداش شما را فعال می کنند می توانند برای شما مضر باشند مانند خوردن غذاهای شیرین، انجام بازی های ویدیویی برای تمام شب یا شرکت در فعالیت های خطرناک. مستعد کسب پاداش بودن می تواند باعث شود نوجوانان علاقه بیشتری به تجربه و اکتشاف چیزهای جدید پیدا کنند و یا به گونه ای رفتار کنند که باعث شود بلافاصله احساس خوبی داشته باشند. هنگامی که آنلاین هستید نیاز به تجربه پاداش فوری ممکن است توانایی کنترل و فکر کردن در مورد آینده بلند مدت شما را نادیده بگیرد. بازی کردن، گپ زدن یا گشت زدن ها در اینترنت تا دیر وقت در شب ممکن است در لحظه احساس خوبی به شما بدهد اما صبح روز بعد در مدرسه خسته و کلافه هستید پس به عواقب آن هم توجه داشته باشید.
تأثیرات فناوری بر خواب
آخرین کاری که شب گذشته قبل از بستن چشمانتان انجام دادید چیست؟ شما احتمالاً به آخرین پیامک پاسخ داده اید یا هنگام تماشای یک فیلم به خواب رفته اید. ما می دانیم استفاده از فناوری بر خواب تأثیر دارد که به نوبه خود بر مغز، بدن و سلامتی شما تاثیر می گذارد و تاثیرات منفی بر توانایی شما در توجه کردن، یادگیری و حافظه دارد. کمبود خواب می تواند احساس اضطراب یا ناراحتی در شما ایجاد کند. استفاده از وسایل هوشمند هنگام شب در تخت خواب به خواب رفتن را برای شما دشوارتر می کند و احتمالاً باعث می شود دیرتر از آنچه باید به خواب روید. اعلان ها می توانند شما را در نیمه شب بیدار کنند! بسیار مهم است که استفاده از فناوری در عادات خواب سالم تداخل ایجاد نکند خصوصاً در سنینی که مغز و بدن در حال رشد هستند. بهتر است هنگام خوابیدن وسایل هوشمند خود را خارج از اتاق نگه دارید.
کنترل را برگردان
خوشبختانه، ما برخی مهارت های مفید را می شناسیم که می تواند به شما کمک کند از رسانه های اجتماعی، بازی ها و فیلم ها جدا شوید و زمان ارزشمند خود را کنترل کنید. اگر از تماشای آنلاین فیلم لذت می برید “پخش خودکار” که اغلب درتنظیمات پیش فرض بسیاری از سیستم عامل ها قرار دارد را خاموش کنید، با این کار انتخاب زمان توقف تماشا برای شما آسان تر خواهد بود. قبل از فعال کردن حساب جدید از محافظت نمایه خود اطمینان حاصل کنید و اعلان ها را غیرفعال کنید بسیاری از اوقات ممکن است تنظیمات پیش فرض به گونه ای طراحی شده باشند تا از شما طعمه ایی بسازند برای شرکت هایی که بر سر جلب توجه و زمان شما رقابت می کنند. با انتخاب تنظیمات مناسب کنترل زمان و توجه خود را برای استفاده موثر در دست بگیرید. همچنین، می توانید برای جلوگیری از وسوسه و حواس پرتی درزمان خواب دستگاه هوشمند خود را بیرون از اتاق بگذارید یا در حین انجام تکالیف دستگاه وای فای را کاملاً خاموش کنید. حتی می توانید برای استراحت و انجام فعالیتهای مختلف مانند ورزش کردن یا گذراندن وقت با دوستان و خانواده یادآوری هایی را روی تلفن خود تنظیم کنید .
با توجه به آنچه اکنون در مورد نحوه پاسخ مغز به شبکه های اجتماعی، بازی های رایانه ای، فیلم های آنلاین و سایر اشکال رسانه های دیجیتال می دانید به یک برنامه برای بعد از مدرسه و آخر هفته خود فکر کنید تا به شما امکان دهد کنترل زمان را حفظ کنید. شما می دانید که به چه تعهداتی بعد از مدرسه باید رسیدگی کنید و تکالیف شبانه شما چقدر زمان میبرد با این حال علاقه مند هستید که با دوستان خود از طریق شبکه های اجتماعی در ارتباط باشید، در کانال خود پست بگذارید و یا بازی های آنلاین مورد علاقه خود را انجام دهید. با برنامه ریزی مناسب برای استفاده از فناوری و ارائه آن به والدین یا معلمان خود و سپس بهره مندی از قوانینی که برای خود ایجاد کرده اید، انگیزه و پاداشی ذاتی خواهید گرفت به بیان ساده پاداش ذاتی آن احساس غرور یا رضایتی است که وقتی موفقیت قابل توجهی برای خود کسب می کنید، تجربه می کنید.
کاری برای انگیزه درونی، احساس موفقیت و رضایت از خود انجام دهید.
برنامه ایی که خودتان با همکاری والدین تنظیم می کنید ممکن است بهتر از برنامه ایی باشد که به شما تحمیل می شود. حتی ممکن است با تمام خانواده خود قرارداد استفاده از فناوری را ایجاد کنید. والدین هم با چگونگی مدیریت دستگاه های خود دست و پنجه نرم می کنند بنابراین می توانید آنچه را که در مورد چگونگی حفظ تعادل استفاده از رسانه های دیجیتال میدانید با انها به اشتراک بگذارید.
استفاده بهینه از فناوری
سالهای نوجوانی زمانی هیجان انگیز است که شما خواهید فهمید چه کسی هستید، چه چیزی و چه کسی را دوست دارید. در این زمان شما به ابزارهایی برای پیگیری احساسات خود نیاز دارید. استفاده سودمند از دستگاه های هوشمند می تواند به موفقیت شما کمک کند. گپ زدن با دوستانتان، ارسال تصاویر از کارهای خلاق یا ارتباط با گروهی از افراد که علاقه مندی های مشترکی دارید حتی ممکن است فوایدی برای بهداشت روان شما داشته باشد. به جای زمان صرف شده به کیفیت و محتوای کاری که بصورت آنلاین انجام می دهید توجه کنید. هنگام استفاده از فناوری سعی کنید فعال باشید و از انجام چند وظیفه در یک زمان خودداری کنید تا از وقت خود بیشترین استفاده را ببرید. اطمینان کسب کنید که استفاده از وسایل هوشمند باعث نمی شود شما از ورزش، خواب کافی، انجام تکالیف خود یا تعامل با دوستان و خانواده خود بگذرید.
درحالی که دانشمندان به تحقیق در مورد استفاده از فناوری و تاثیر آن بر توسعه مغز ادامه می دهند بسیار مهم است که شما مسئولیت ارتباط خود با رسانه های دیجیتال را بر عهده بگیرید.
به جای اینکه اجازه دهید دستگاه های هوشمند مالک شما باشند، شما مالک انها باشید.
References
[۱] ↑ Pew Research Center. 2018. Teens, Social Media & Technology 2018. Available online at: https://www.pewinternet.org/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/
[۲] ↑ Moreno, M. A., and Uhls, Y. T. 2019. Applying an affordances approach and a developmental lens to approach adolescent social media use. Digit. Health. 5:2055207619826678. doi: 10.1177/2055207619826678
[۳] ↑ Przybylski, A., and Weinstein, N. 2017. A large-scale test of the Goldilocks hypothesis: quantifying the relations between digital-screen use and the mental well-being of adolescents. Psychol. Sci. 28:204–۱۵٫ doi: 10.1177/0956797616678438
[۴] ↑ Dahl, R. E., Allen, N. B., Wilbrecht, L., and Suleiman, A. B. 2018. Importance of investing in adolescence from a developmental science perspective. Nature. 554:441–۵۰٫ doi: 10.1038/nature25770
[۵] ↑ Mills, K. L., Goddings, A. L., and Blakemore, S. J. 2014. Drama in the teenage brain. Front. Young Minds 2:16. doi: 10.3389/frym.2014.00016
[۶] ↑ Rideout, V., and Robb, M. B. 2018. Social Media, Social Life: Teens Reveal Their Experiences. San Francisco, CA: Common Sense Media.
source LINk: https://kids.frontiersin.org/article/10.3389/frym.2020.00076